zondag 16 mei 2010

Reflectie - 1ste semester

ALGEMEEN
Na het eerste didactisch atelier was ik lichtjes in paniek. Er kwam veel op ons af en er waren zo veel dingen waar we rekening mee moesten houden. Daarom was ik blij dat het eerste lesje maar 10 minuten moest duren en dat hier enkel de aanknoping en de probleemstelling bij aan bod kwamen.

In het begin was ik heel erg zenuwachtig wanneer ik voor de klas stond. Terwijl ik mijn beurt afwachtte bedacht ik 101 dingen die zouden kunnen mislopen. Dit jaagde me nog meer op, maar hoe vaker ik een les ging geven hoe meer ik er aan begon te wennen. Ik blijf nu rustiger als ik mijn beurt afwacht en ben ook kalmer als ik voor de klas sta. Hierdoor kan ik meer op mijn fouten letten die ik de vorige keren gemaakt had en focus ik me beter op de lessen van mijn klasgenoten. Ik heb immers ook van hun veel bijgeleerd.

Mijn eerste les van 50 minuten ging over de prijsnotatie. Deze heb ik samen met Katrien Fastré uitgewerkt. Het was moeilijk om de juiste oefeningen en leerstof te vinden. Maar eens we doorhadden dat we de juiste informatie uit de werkboeken in de mediatheek konden halen viel het allemaal beter mee. Ik stond deze les nog steeds niet stevig in mijn schoenen en pakte sommige dingen verkeerd aan. De les was bijvoorbeeld te zwaar voor leerlingen van een derde jaar verkoop. Met dit detail hadden we geen rekening gehouden. Maar bij mijn vorige lessen heb ik hieraan proberen te werken. Ik kreeg soms nog steeds de opmerking dat het te zwaar was. Dankzij de observatiestage heb ik echter ingezien hoe leerkrachten daar lesgeven aan beroepsklassen en ben dit gaan toepassen in mijn didactisch ateliers.

Eén van de eerste opmerkingen die ik gekregen had was dat ik de neiging had om te veel te doceren. Ik werkte hier aan maar kreeg steeds opnieuw te horen dat ik doceerde. Ik ben toen meer met projecten gaan werken en voorzie meer opdrachten waarbij leerlingen zelf de leerstof verwerken. Hierdoor heb ik het doceren min of meer afgeleerd, maar ik merk wel dat ik dit onbewust een beetje blijf doen.

BESLUIT
Ik heb veel bijgeleerd in de loop van het semester. Ik begrijp nu hoe je een les het beste kan aanpakken en dat leerlingen het meest bijleren van oefeningen. Mijn lessen zijn heel zeker nog niet perfect. Maar ik heb er wel een goed gevoel over dat als ik blijf werken ik uiteindelijk wel mijn fouten zal kunnen wegwerken.
Ik zie het ook nog steeds zitten om deze opleiding te voltooien. Ik sta immers graag voor de klas en kan me er ook in opleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten