Door een tekort aan plaatsen in het secundair moesten sommigen hun stage in het volwassenenonderwijs gaan doen. Bij mij ging dit door in het CVO te Tongeren.
Toen ik dit te horen kreeg wist ik niet waar ik mij aan moest verwachten. De meeste dingen die je tijdens didactische ateliers leert kan je hier immers niet toepassen. Maar uiteindelijk ben ik blij dat ik deze kans gekregen heb. De leerkrachten zijn hier heel behulpzaam geweest en hebben ons tijdens de eerste kennismaking veel tips en informatie meegegeven.
Op dinsdag 20 april ben ik hier voor de eerste keer gaan observeren. Dit was tijdens een les bedrijfsbeheer. In deze klas zaten alleen maar jongeren uit het vijfde en zesde jaar beroeps. Dit kwam natuurlijk sterk overeen met een klas in het secundair onderwijs. De leerlingen waren wel moeilijker om mee te krijgen doordat ze er al een hele lesdag op hadden zitten.
26 april ben ik gaan assisteren tijdens een les informatica. De cursisten leerden die sessie hoe ze mappen konden comprimeren. Ik had niet verwacht dat het zo lang zou duren eer de cursisten dit onder de knie zouden hebben. Tegen de tijd dat het hun gelukt was om een map te comprimeren, waren ze al vergeten hoe ze moesten beginnen.
De informaticales die ik alleen moest voorbereiden en geven was het vervolg op de les “Gecomprimeerde mappen”, maar dan in een andere klas. Dit was natuurlijk een groot voordeel. Ik wist perfect wat de leerlingen de les hiervoor gezien hadden en ik kon het niveau van de cursisten beter inschatten.
Er hing een heel fijne sfeer in deze klas. De cursisten waren zeer vriendelijk en je zag dat ze graag iets wilden bijleren. Je moest niet constant om hun aandacht blijven vragen. Ze stelden regelmatig vragen en vroegen vaak om extra uitleg. Ik vond het zeer aangenaam om voor deze klas te staan.
De laatste keer dat ik moest teruggaan was op maandag 10 mei. Ik moest toen weer een lesgeven aan leerlingen uit vijfde- en zesdejaar beroeps. Hier moest je wel terug aandacht besteden aan de activiteit van de leerlingen. Ik had enkele oefeningen gemaakt die de leerlingen aan de computer moesten maken. Ik zag de leerlingen zeer vaak naar de facebook surfen of een spelletje spelen. Gelukkig was het maar een kleine groep en kon ik ze hier snel op betrappen. Voor de rest verliep de les vrij vlot. Na de pauze waren ze wel nog wat roemoerig maar eens het onderwijsleergesprek terug begon en ze weer zelf iets konden zeggen werden ze terug rustiger. Ik merkte ook dat deze leerlingen elkaar lieten uitpraten en naar elkaar luisterden.
Om dit verslag af te ronden wil ik nog vermelden dat ik deze stage een zeer leuke ervaring vond. Ik ben blij dat ik nu ook heb kunnen kennismaken met het volwassenenonderwijs en ik zie de lerarenopleiding nog steeds zitten. Het was alleen even wennen dat de lessen s’avonds pas doorgingen, maar dat nam ik er graag genoeg bij.
zondag 16 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten