- Probeer alle leerlingen te betrekken.
- Maak gebruik van foto's, filmpjes, artikels om de les aanschouwelijk te maken.
- Verwar de probleemstelling niet met de analysefase. Bij deze laatste wordt pas écht uitleg gegeven over het onderwerp.
- Wanneer je met getallen werkt kan je deze beter op het bord schrijven (valuta niet vergeten!).
- Laat leerlingen voldoeden oefeningen maken. Zo kunnen ze zelf de leerstof 'ontdekken'. Zo weinig mogelijk zelf "doceren".
- Zorg ervoor dat de opdrachten duidelijk zijn.
- Geef een goed voorbeeld en een slecht voorbeeld. Zo kunnen de leerlingen vergelijken en inzien wat er die les besproken wordt
- ...
donderdag 15 oktober 2009
DA2 HB - 13 oktober 2009
Dit was de eerte keer dat we zelf les moesten geven bij een didactisch atelier. Natuurlijk bracht dit veel zenuwen met zich mee, maar toch was het een leerrijke ervaring. Door te kijken naar de voordrachten van mijn klasgenoten hebben ik veel bijgeleerd. Er zijn veel didactische tips aan bod gekomen:
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten